VM-kvalifiseringNord-Irland - Norge Sander Berge , Norge

Bruker 320 millioner for å skape de neste juvelene

Tidenes største satsing på spillerutvikling skal sikre norsk fotball de neste utgavene av Martin Ødegaard og Sander Berge.

Annonse:

Nå tar klubbene i de to øverste divisjonene grep for å gi spillerutviklingen et skikkelig løft. 320 millioner kroner fra medieavtalen med Discovery er satt av til satsingen de seks neste årene.

– Det er en dyp erkjennelse av at selv om jobben vi har gjort har vært god, så har den ikke vært god nok, sier Espen Olafsen ved Norsk Toppfotballsenter til aftenposten.no

De flinkeste får mest

Han sier klubbene selv kommer til å investere betydelige summer i spillerutvikling i tillegg til mediemidlene. Den totale investeringen fra Eliteserien og 1. divisjon kan dermed nærme seg 1 milliard kroner.

Klubbenes akademier står sentralt i satsingen, og klubbene er blitt enige om en klassifiseringsordning med ti områder som skal sørge for kvaliteten og legge grunnlaget for fordelingen av midlene. De klubbene som scorer best vil bli tilgodesett mest penger.

Det nedfelte målet for akademiklassifiseringen er «vesentlig å forbedre fotballnasjonens prestasjonskraft gjennom å utvikle flere og bedre spillere på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå».

Skal ha egne trenerutviklere

Med det nye opplegget skal det årlig settes av

  • 26 mill. til spillerutvikling som fordeles gjennom akademiklassifiseringen
  • 9 mill. til trenerutviklingsprogram i klubbene
  • 6 mill. til en kampplattform som blant annet skal gi nasjonale serier for G14-, G16- og G19-lagene. De 16 best kvalifiserte akademiklubbene vil delta.
  • 3 mill. til selve klassifiseringen og til prosesshjelp fra toppfotballsenteret.
  • 7 mill. til driften av Norsk Toppfotballsenter. Dette innebærer forskning- og dokumentasjonsarbeid, kompetanseutvikling og -utveksling.

Olafsen innser at norsk fotball ikke er konkurransedyktig på pengefronten internasjonalt. Han mener imidlertid at når det kommer til å utvikle spillere bør mulighetene være gode.

Han ser ingen som helst grunn til at Norge skal være dårligere enn spanjoler og italienere til å skape gode læringsmiljøer som spillerne trives i.

– Tvert imot, vi bør egentlig være dyktigere, for vi har et mye mer etterrettelig og robust skolesystem enn disse nasjonene. Vi har og en pedagogisk tradisjon hvor vi er dyktige til å utvikle hele mennesker, vi tar vare på alle og de siste årene har dette også inkludert de beste, sier han.

– Jeg er egentlig ganske lei av å høre at vi har så begrensede muligheter. Vi må finne våre konkurransefortrinn, og så må vi dyrke dem.

Dette skal klubbene måles på

Dette er de ti områdene klubbene blir vurdert på og som legger grunnlaget for akademiklassifiseringen. Klubbene evalueres med en score fra én til fem stjerner.

1. Forankring hos styre, ledelse og de ansatte: Klubben skal ha en helhetlig sportslig strategi hvor utviklingsarbeidet er tydelig plassert. Det skal være forankret hos styre, ledelse og de ansatte.

2. Spillerlogistikk: Klubben skal ha en forpliktende modell for spillerlogistikk med gjennomførbare mål for egenproduserte spillere i klubbens A-stall og for videresalg. Den skal også ha en slik modell som regulerer rekruttering og sammensetning av lagene i utviklingsavdelingen.

3. Planverk: Klubben skal ha en strategiplan og en sportsplan med tydelige hovedmål og klare strategier for hvordan de skal nås. De skal ha et pedagogisk planverk med målstyrte utviklingsplaner tilpasset ulike alderstrinn. Planene skal springe ut av kravene spillet stiller, men samtidig ta hensyn til klubbenes identitet og fotballfilosofi.

4. Kompetanse: Klubben skal ha eller bygge et korps av profesjonelle utviklingstrenere som sikrer at utviklingsarbeidet er på et høyt internasjonalt nivå. Det skal være en utviklingsansvarlig, trenere med ansvar for toppspillerutviklingen, fysisk trener, keepertrener og en trenerutvikler.

5. Treningsprosessen: Klubben skal ha optimalisert treningsprosessen for sine fremste satsingsspillere i alderen 13–19 år. Det skal være en prioritering av de individuelle utviklingsområdene for spillerne i de ulike aldersgruppene 13–14 år, 15–16 år og 17–19 år.

6. Kampplattform: Klubben skal ha en tydelig og helhetlig kampplattform som sikrer god nasjonal og internasjonal matching.

7. Skolefotball: Klubben skal ha etablert samarbeid med ungdoms- og videregående skole for å sikre best mulig treningshverdag for klubbens fremste satsingsspillere i alderen 14–19 år. Klubben skal også ha etablert en fotballfritidsordning som gir mulighet for meraktivitet med god kvalitet for spillere i alderen 8–12 år.

8. Samarbeidsmodeller: Klubben skal ha et formalisert samarbeid med klubber og krets for å gjøre toppspillerutviklingen i sin region best mulig.

9. Produktivitet: Klubben skal jevnlig utvikle spillere til nasjonal og internasjonal toppfotball

10. Økonomi og fasiliteter: Klubben skal ha en utviklingsavdeling med budsjett som gjør det realistisk og troverdig at klubben kan nå sine mål.

Annonse fra Eliteserien: