Velkommen til Eliteserien.no

Det er med stor glede at vi i dag kan presentere nettsider for Eliteserien.

Eliteserien har ikke tidligere hatt egne hjemmesider, men vært en del av innholdet på Toppfotball.no. På eliteserien.no så vil man finne ligaspesifikt innhold – både egenprodusert og innhold som løftes opp fra klubbene.

- Det har vært en utrolig spennende reise og et supert samarbeid mellom både leverandører, klubbene og ikke minst de supportere vi har snakket med, forteller Thomas Torjusen, medie- og IT-sjef i Norsk Toppfotball.
Han sier videre at det er gøy å se responsen fra klubbene.

Det har vært en utrolig spennende reise og et supert samarbeid mellom både leverandører, klubbene og ikke minst de supportere vi har snakket med

— Thomas Torjusen, medie- og IT-sjef i Norsk Toppfotball
-Ikke minst har det vært moro å se hvor fornøyde de var da de gikk igjennom opplæring på løsningen for få uker siden. Jeg er helt trygg på at klubbene nå får en brukervennlig, åpen og fremtidsrettet løsning, som gir et betydelig digitalt løft, fortsetter Torjusen.

I perioden frem mot jul skal alle klubbene i både Eliteserien og OBOS-ligaen løftes over på nye nettsider. De nye sidene har hatt et meget stort fokus på supporteren og ikke minst på brukervennlighet og at de er universelt utformet.

- Jeg er stolt over å ha fått være med å utvikle den nye plattformen. Vi har sammen skapt et felles rammeverk der klubbene kan uttrykke sin egenart. Jeg håper og tror at den nye løsningen vil fungere godt for klubbene og partnerne - og er fortsatt litt spent på hvordan den blir mottatt av de som betyr aller mest: supporterne, sier Eirik Hafver Rønjum som har vært faglig ansvarlig fra Netflife Research.

Fokus på kampen

Annonse:
De nye nettsidene er bygget opp etter et responsivt vertikalt design med fokus på mobil først. Det er jobbet mye med strukturering og fokusering på den viktigste informasjonen ut på klubbenes forsider.
Sammen med Netlife Research er det utviklet en rekke moduler og løsninger som lett kan benyttes av klubbene og som vil gi gode brukeropplevelser.
Store og tydelige bilder med god kvalitet er løftet opp som viktige bærere sammen med en funksjonell videospiller.

Nettsidene til klubbene skal forsterke klubbenes fokus og understøtte arbeidet med å få flere personer på kampene. Det er derfor utviklet en kampmodul med 3 forskjellige modus – en før kamp, en under kampen og en etter kamp. Denne vil gi relevant informasjon for brukerne av nettsidene og gi enkel tilgang til å kjøpe billetter. Selvsagt i klubbenes egne farger og uttrykk.

Eksempel på en slik kampmodul:

kampmodul-før kamp.png
Her er et eksempel på hvordan en før kampen-modul vil kunne se ut
kampmodul-live.jpg
Her er et eksempel på hvordan kamp-modulen ser ut underveis i oppgjøret
kampmodul-etterkamp.jpg
Her er et eksempel på hvordan det kan se ut etter kamp

Innhold er design

I forbindelse med opprettelsen av de nye klubbsidene er det stort fokus på at innhold er design. Dette tas opp gjennom store bilder som sørger for fokus på det man skriver om.

Innholdet er derfor en hoveddel i designet, men man har i tillegg sett på klubbenes logo, farger og mønstre for å kunne forsterke klubbfølelsen.

design.jpg
Mønstre, farger, flagg og fotballmagasiner har dannet bakteppet for designet.

Det benyttes store overskrifter for å få frem tydeligheten på hva man ønsker å kommunisere.

I selve artikkelene har klubbene fått en rekke mdouler som kan benyttes og disse gir mer lesevennlige artikler.

Løsningen er laget responsiv med fokus på mobil først, noe som stemmer godt med bruken da rundt 70% av brukerne besøker klubbenes nettsider via mobile enheter.

Svært positive og forventningsfulle klubber

For Norsk Toppfotball har det vært svært viktig med en bred og involverende prosess i forbindelse med den nye medieplattformen.

Med 32 klubber i de to øverste ligaene er det en rekke hensyn å ta da det er stort spenn

Vi i Sarpsborg 08 gleder oss veldig til å ta de nye sidene i bruk. Jeg tror brukerne vil oppleve sidene som mye enklere.

— Alexander Klaussen, salgssjef for privatmarkedet og webansvarlig i Sarpsborg 08
mellom klubbene og løsningen skal hensynta om man er en klubb med bare fokus på topp eller en klubb med fokus på bredden.

En av klubbene som lansere blant de første er Sarpsborg 08.

- Vi i Sarpsborg 08 gleder oss veldig til å ta de nye sidene i bruk. Jeg tror brukerne vil oppleve sidene som mye enklere. De blir mer informative og langt mer oversiktlige enn tidligere utgaver sier Alexander Klaussen, salgssjef for privatmarkedet og webansvarlig i Sarpsborg 08.
Prosessen med å bygge opp de nye sidene har også vært god. Klubbene har fått gode muligheter til å påvirke sluttresultatet. Jeg har inntrykk av at alle ser fram til å komme over til ny plattform avslutter Klaussen.

Den nye hjemmesiden er som en helt ny verden. Enkelt, oversiktlig, mobiltilpasset og mye enklere å jobbe med.

— Mediesjef i Lillestrøm – Ståle Lindblad
I tillegg vil rivalene Lillestrøm og Vålerenga også være blant de første på ny plattform og de sier følgende.

- Den nye hjemmesiden er som en helt ny verden. Enkelt, oversiktlig, mobiltilpasset og mye enklere å jobbe med. Nå blir hjemmesiden en viktig kanal igjen, forteller mediesjef i Lillestrøm – Ståle Lindblad.

- Siden mai har vi i Vålerenga hatt gleden av å jobbe med den nye medieplattformen. Det har vært en utrolig lærerik og spennende prosess som vi i dag skal få se resultatene av.
Måten de nye sidene våre er bygd opp på gjør brukeropplevelsen mye bedre enn tidligere. Godt over 70% av våre lesere bruker mobilen sin når de oppdaterer seg på siste nytt, og det er vel knapt noen som har bedre løsninger enn de vi kan presentere sammen med NTF nå. Som med alt annet vil det helt sikkert ta litt tid for brukeren å bli vant til de nye sidene. Når det er sagt tror vi følelsen folk sitter igjen med er at ikke alt var bedre før, sier Tina Wulf og Glenn Hillstrand i Vålerenga.

Kortreist teknologi

Den nye medieplattformen baserer seg på kortreist, norsk programvare fra Enonic (web og applikasjonsplattform) og Qbrick (video- og streamingplattform). Enonic brukes allerede av

kunder som Posten, Gjensidige, Norsk Tipping og NAV. Qbrick brukes av blant andre Norsk Tipping, Fotballforbundet og fremover også av NRK.

Hovedpartner rundt løsningen har vært Netlife Research. De er et digital designbyrå med 70 medarbeidere med spisskompetanse på brukervennlige, digitale løsninger.

Med seg har de hatt Seeds Consulting som har bidratt med teknisk spisskompetanse. Sammen har de gjennomført utvikling, design, overføring fra tidligere løsning og integrasjoner med andre systemer i tillegg til drift, videreutvikling og brukerstøtte.

For ytterligere informasjon:

  • Thomas Torjusen, Norsk Toppfotball – 934 986 93
  • Jørgen Andreassen, Netlife Research, telefon 481 06 199
  • Steinar Magnussen, Seeds Consulting, telefon 957 31 083

Linker:

Annonse fra Eliteserien: