
Norsk og svensk toppfotball med teknologisk samarbeid
Svensk Elitfotboll og Norsk Toppfotball samarbeider om felles teknologiske løsninger til det beste for fotballen.
Eliteklubbene i Sverige og klubbene i toppfotballen i Norge benytter samme kundeoppfølgingssystem (CRM - Customer Relationship Management). Norsk Toppfotball (NTF) har hatt fokus på å gi toppklubbene ett system som kan forbedre kundedialogen og kundeinformasjonen.
- For toppfotballen i Norge betyr det at kundeinformasjonen blir samlet i ett system for klubbene. Klubbene i Tippeligaen og et utvalg klubber i OBOS-ligaen har allerede tilgang og benytter dette systemet forteller Martin Ygre, markedssjef og prosjektleder for CRM i NTF.
Norge var først ute med sin CRM-satsning. Når svenskene blir med på samme løsning får man et større miljø og kan dele erfaringer og samarbeide om videreutvikling.
Et felles CRM-system gjør klubbene mindre sårbare og muliggjør kompetanseoverføring. I tillegg kommer stordriftsfordeler samt at det blir enklere å integrere mot andre system.
I Norge så vi en god utvikling i 2015. Antall privatpersoner i databasen økte ed 25% og antallet bedrifter steg med 14%. Målet fremover er å kommunisere direkte og målrettet med en stor andel av de som går på kamper og som følger sin klubb
- Fokuset for oss i Norge har vært både på bedrift (B2B) og privat (B2C). Vi begynte med B2C-delen og har utviklet koblinger med billettsystemene slik at man vet hvem som har kjøpt billetter. Deretter har vi koblet på andre systemer, som f.eks.SocialCee. Dette er et system som gjør at klubbene får mer kunnskap om hvem som er deres følgere på sosiale medier og kan kommunisere direkte med dem.
I dag vet fotballklubbene i snitt bare hvem 25% av dem som er inne på stadion er – her er et enormt potensiale, sier Thomas Torjusen som er medie og IT-sjef i Norsk Toppfotball.
- Vi jobber i tillegg med å forbedre B2B-delen slik at dette vil hjelpe våre klubber til en enklere, mer effektiv og profesjonell hverdag, avslutter Torjusen.
- Det har vært en befrielse
NTF legger mye tid og ressurser på opplæring av klubbene for å benytte CRM-systemet optimalt samt å ta frem ulike nøkkeltall som kan måle fremgangen. Blant klubbene i Tippeligaen er klubben Sarpsborg 08 godt fornøyde med CRM-utviklingen.
– Vi har gått helt bort fra å bruke diverse Excel-ark for å holde styr på kunder og salg. Vi har nå bedre kontoll på både kundene og porteføljen vår og har en mye bedre oversikt over salgene og produktene våre. CRM-systemt har derfor vært en befrielse, skryter Tommy Widlund, markedssjef i Sarpsborg 08.
Widlund forteller videre at løsningen har bidratt til å skape en bedre teamfølelse i markedsavdelingen. Løsningen gjør at alle har kontroll og ser hvordan tallene utvikler seg fra uke til uke.
Sverige startet innføringen i fjor
Svensk Elitfotbol (SEF) ble for alvor med i prosjektet og løsningen i fjor. Her ser man også CRM-en som en vikig del av den IT-satsning som fotballen gjør. 2016 er året hvor de svenske klubbene i en større grad skal benytet å arbeide med systemet og de håper å gå over i en driftsfase som i Norge,
– 2015 var for de svenske klubbene et "implementasjonsår", nå arbeider vi kontinuerlig med videreutvikling samt erfaringsutbytte mellom klubbene, forteller Jessica Nilsson, som er prosjektleder for CRM i SEF.
Fordeler med CRM i følge både Jessica og Martin:
- Mulighet å strukturere salgsjobben bedre for markedsavdelingen. Dette skaper hløyere inntekt og en mer forutsigbar økonomi.
- Klubbene får en bedre plattform for å skape en nærmere relasjon med supporterne
- Klubbene blir mindre sårbare ved bytte av personell siden kundeinformasjonen og -registreringen finnes i ett og samme system
- En felles løsning skaper stordrfitsfordeler ved integrasjoner
- Blir enklere å jobbe i samme system i hele klubben og fremgangen sprer seg gjennom flere ledd i klubben