Først i verden med trådløs ligaløsning

Annonse:

Bilde fra cupfinalen på Ullevaal stadion 2013. Foto og illustrasjon: Thomas Torjusen - NTF

Norge er et av de landene som er verdensledende når det gjelder bruk av smarttelefoner og internett. I et pilotprosjekt med Viking, Rosenborg, Ullevaal stadion og Haugesund legges det nå grunnlaget for en trådløs stadion-løsning som vil kunne benyttes av alle lagene i Tippeligaen Det danner dermed grunnlaget for verdens første trådløse liga som vil gi økt opplevelse for publikum. Trådløs liga betyr at man samarbeider om infrastruktur og løsninger på en slik måte at den enkelte arena i Tippeligaen kan knytte seg inn mot en felles ligaløsning hvor man vil ta del  i felles infrastruktur og løsninger for å øke publikumsopplevelsen. Det er inngått rammeavtale med Datametrix om denne leveransen.

Med rammeavtalen som nå er inngått mellom Datametrix og NTF  har klubbene i Tippeligaen et flott grunnlag for å bygge gode publikumsløsninger rundt trådløs stadion

— administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland
- Med rammeavtalen som nå er inngått mellom Datametrix og NTF  har klubbene i Tippeligaen et flott grunnlag for å bygge gode publikumsløsninger rundt trådløs stadion forteller administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

-Vi har hatt en svært grundig gjennomgang av ulike løsninger i markedet og er klare på at en løsning med Cisco Connected Stadium Wi-Fi og Stadion VisionMobile er den fremste løsningen for å tilby et optimalt trådløst nett og mulighet for å gi levende bilder på mobil til våre tilskuere. Sammen med Datametrix, som vil installere løsningen ute på de enkelte arenaene, er vi overbeviste om at dette blir en robust, velfungerende og fremtidsrettet løsning som vil gi publikum nye og gode opplevelser sier prosjektleder i NTF, Jon Ola Bergaplass.

Med trådløs stadion vil toppfotballen tilby et høyhastighets trådløst nett som publikum vil få tilgang til når de er inne på arenaen. Det vil gi tilgang til unikt innhold og gjennom Cisco StadiumVision Mobile får man opp til 4 parallelle videostrømmer. En av disse videostrømmene er selve kampen som pågår og man vil da selv kunne spole tilbake for å se på repriser av hendelser etter eget ønske. De tre andre kanalene vil inneholde andre strømmer – f.eks. andre kameravinkler eller kamera fra andre steder på arenaen. Muligheten for å følge andre kamper kan være et annet alternativ.

Tanken er at man får et innhold gjennom trådløs stadion som er unikt og interessant og gjør stadionopplevelsen enda bedre enn å følge den fra sofaen. Løsningen vil også by på en rekke interessante nye digitale flater for våre samarbeidspartnere, så som målrettet annonsering, aktivering av sponsorat, branding og andre aktiviteter.
Dessuten vil trådløs stadion fungere som offload for det øvrige mobilnettet slik at det samt 3G og 4G da også vil fungere inne på arenaen.

Behovet for trådløs stadion

Det er et faktum at når mange mennesker samler seg på samme sted, som på våre arenaer, vil det tradisjonelle mobilnettet med 3G og 4G ikke takle den massive strømmen av samtidige forespørsler fra publikum. Resultatet er ofte at man ikke kommer på nett, får send SMS eller til og med får problemer med å ringe og det å være på stadion kan oppleves som et dekningsmessig sort hull.
Det å være online er blitt mer og mer viktig i dagens samfunn og for personer under 25 år er tilgang til nett like viktig og naturlig som luft.
Undersøkelser foretatt blant norske supportere i Fotballpanelet viser at 94% har med seg smarttelefon på kamp. Internasjonale undersøkelser viser at 73% tar med seg mobile enheter på stadion og 49% deler opplevelsene på stadion.

4 pilotklubber

Det er 4 klubber som er i pilotfasen på trådløs stadion og det er Rosenborg, Viking, Haugesund og Vålerenga (Ullevål stadion).

Pilotklubbene jobber nå med sine avrop mot rammevatalen. Viking og Ullevaal stadion forventes å være først ute med sin løsning og det indikeres at de skal være oppe med en løsning i Q3. Rosenborg og Haugesund jobber fortsatt med sine forretningscase og forventes å komme i neste fase.

I Viking er vi opptatt av å tilby vårt publikum en enda bedre stadionopplevelse. Vi ønsker dessuten at tilskuerne våre skal kunne  dele engasjementet og stemningen på fotballkamp trådløst med hverandre, venner og familie. Derfor er vi glad for at det nå er laget en løsning for en hel liga. Det forteller om ambisjoner, ambisjoner vi vil gjøre vårt for å oppfylle

— Dag Ove Aksland, kommersiell direktør i Viking
- I Viking er vi opptatt av å tilby vårt publikum en enda bedre stadionopplevelse. Vi ønsker dessuten at tilskuerne våre skal kunne  dele engasjementet og stemningen på fotballkamp trådløst med hverandre, venner og familie. Derfor er vi glad for at det nå er laget en løsning for en hel liga. Det forteller om ambisjoner, ambisjoner vi vil gjøre vårt for å oppfylle sier Dag Ove Aksland, kommersiell direktør i Viking.

- Rosenborg Ballklub jobber for å  gjøre kampopplevelsen enda bedre for publikum. «Trådløs Stadion» er et prosjekt vi er involvert i, og som vi har store forventninger til sier Trond Alstad, leder for organisasjon, samfunnsansvar og kommunikasjon i Rosenborg.

- På Ullevaal er trådløs stadion viktig som ledd i å dekke behovene på fremtidens arena sier administrerende direktør på Ullevaal stadion, Jack Hemmestad.

- Vi er allerede godt i gang og har kommet langt i forhold til utvikling av Haugesund stadion både i forhold til infrastruktur med Haugaland Kraft og innholdsløsninger med TV Haugaland. Derfor er det naturlig å være tidlig ute med nye løsninger for våre supportere og sponsorer sier daglig leder i FK Haugesund Asle Skjærstad.

Rammeavtale med Datametrix

Avtalen signeres. Foto: Thomas Torjusen
Avtalen signeres. Foto: Thomas Torjusen

På bildet fra venstre ser vi  administrerende direktør i Datametrix, Svein Lerkerød, og styreformann i NTF, Bjarne Berntsen. I bakkant Svenn Ove Solend fra Datametrix og Jon Ola Bergaplass, prosjektleder trådløs stadion i NTF.

Det er blitt signert en rammeavtale for trådløs stadion mellom Datametrix og NTF. De ulike pilotklubbene er nå i prosess med sine avrop til denne rammavtalen.
Den enkelte klubb / arenaeier vil foreta vesentlige investeringer og klubbene/arenaeierne må selvfølgelig gjøre nødvendige vurderinger utfra sine lokale forhold.

- Datametrix gjorde et solid inntrykk med sin trådløse kompetanse, tunge Cisco-kompetanse og erfaring med utbygging av trådløse arenaer som Holmenkollen og Telenor Arena sier prosjektleder for trådløs stadion i NTF, Jon Ola Bergaplass.

Løsningen er basert på Ciscos Stadion VisonMobile og Datametrix vil foreta installasjon, tuning og drifting av anlegget. Det vil være mulighet for arenaene å bygge videre med dette for å  koble på storskjermer, digitale boards og øvrige skjermer.

-Vi er stolt over å ha fått tillit hos Norsk Toppfotball og gleder oss til å få være med å realisere ambisjonen om Trådløs Tippeliga. Trådløs infrastruktur er et kjerneområde for Datametrix, og med denne avtalen tar vi denne kompetansen inn i opplevelsesmarkedet. Vi ser frem mot å samarbeide med de enkelte klubbene om få bygge ut trådløs infrastruktur på arenaene og bidra til å berike publikumsopplevelsen for supporterne, sier administrerende direktør Svein Lerkerød i Datametrix.

Cisco applauderer Norsk Toppfotball for  nytenking, samarbeide og banebrytende engasjement for å tilby økt opplevelse for sitt publikum gjennom bruk av nettverksteknologi. NTF kan være stolte av å være de første i verden til å implementere trådløs stadion og StadiumVision mobile som en ligaløsning som sikrer at fans som kommer til kampene vil være online og engasjert gjennom sine mobile enheter. Vi gleder oss til å levere vår industri-ledende løsning til norske fans sier Jørgen Myrland, administrerende direktør i Cisco Norge.

Erfaringer fra andre arenaer med trådløs stadion

Flere utenlandske arenaer har installert trådløs stadion som separate installasjoner pr stadion, blant annet Real Madrid, Sporting Kansas Park og Barclay Center i New York. Den som har kommet lengst med sin løsning er Sporting Park i Kansas USA. Det er en arena som kan sammenlignes med Lerkendal. I 2006 spilte de på en stor NFL-arena med kapasitet på 60.000 tilskuere og hadde 11.000 tilskuere i snitt. De byttet til ny arena med kapasitet på 18.500 og startet samtidig implementasjonen av trådløs stadion og innholdsproduksjon. Resultatet er at de har fulle tribuner og mer fornøyde fans. De har 5-doblet sine inntekter i samme periode og   20-doblet sin omsetning. Trådløs stadion og utnyttelsen av dette angis å være en sterkt medvirkende årsak til økningen.

Kontaktpersoner:

  • Norsk Toppfotball - Jon Ola Bergaplass, prosjektleder trådløs stadion  +47 901 35 790
  • Norsk Toppfotball -Leif Øverland, administrerende direktør, + 47 41 53 64 60
  • Datametrix - Svein Lerkerød, administrerende direktør, +47 412 45 999
  • Cisco Norge - Mailliw Sørensen Grann, PR, +47 950 42 860

Bildebruk: Signeringsbildet over er til fri bruk. Fotokreditt: Norsk Toppfotball.

 

Annonse fra Eliteserien:
Publisert: 20.01.2014, oppdatert: 06.12.2016
Skrevet av: Thomas Torjusen
Generalpartner
Hovedpartnere