SMS-tjenester

Alle klubber på medieplattformen får tilgang til en rekke SMS-tjenester som en del av medieplattformen.

Man kan få tilgang til 2 løsninger:

Tjenestene kan benyttes om hverandre.

SMS via Boost

 

Løsningen nåes på http://sms.toppfotball.no og man får brukertilgang ved å kontakte Thomas.

Alle meldinger sendes ut fra kortnummer 2242.

Slik ser det ut når man logger seg på SMS-portalen:

Portalen fungerer fint fra både desktop og mobil.

Faste tjenester som settes opp pr klubb

Alle klubbene får tilgang til følgende tjenester:

  • Nyhetsvarsel

Slik melder man ser av

Brukerne kan sende klubbens kodeord etterfulgt av STOPP til 2242 for å bli tatt av den aktuelle tjenesten.

Klubben kan også selv søke opp aktuelt passord på http://sms.toppfotball.no og fjerne vedkommende derifra.

Øvrige tjenester man kan benytte

Community

Ikonet ser du nedenfor.

Dette er veldig fint for å f.eks. legge inn alle sesongkortukundene i og så kunen kommunisere med dem. Eventuelt legge inn et antall av sesongkortkundene for å kunne kommunisere med dem i forbindelse med innslipp på stadion når det er begrenset inngang til seriestart 2020.

Når du legger inn så gir du et passende navn og et kodeord. Kodeordet må være unikt - dvs ikke brukt før av klubben eller andre brukere hos Boost.

Nendenfor følger oppskrift og tips på hvordan du skal gjøre dette med å sette opp og importere brukere under Covid 19 og kommunikasjon.

Etter at du har klikket på knappen Community som ser slik ut:

Så ser du en opplisting av alle du har fra før. 

De fleste har en som heter nyheter og som er satt opp med f.eks. kodeordet VIFnews og man ser hvor mange som er i denne gruppen. 
Dette er en nyhetsgruppe hvor man kan sende ut generell info til brukere og der brukerne har sagt ok til at de belastes med kr 2 pr melding.

Helt i bunnen av oversikten over Communities har dere en knapp som heter New Community. For å opprette en ny liste klikker du på den og da kommer denne opp:

newcommunity

Følgende bør da fylles inn:

  1. Navn - for at du skal kjenne denne igjen blant de andre
  2. Shrortcode - denne skal være 2242
  3. Keyword - denne kan være en haug med bokstaver - må være unikt. Ønsker du dette er et community folk skal melde seg på så kan det f.eks. være VIFpartner eller noe.
    For dialog om sesonkort og inngang trenger ikke noen vite dette passordet så bare trykk litt vilkårlig på tastaturet
  4. Sendertype: Lar du denne stå på short code så blir det 2242 som er avsender. 
    Velger du alfanumerisk så kan du skrive inntil 11 tegn. Det kan da f.eks. stå klubbnavnet. Har du æ,ø og å i navnet så bør det testes om det virker - hvis ikke bruk andre bokstaver. 
  5. Sender notification mail: Denne kan du fylle inn dersom du vil ha en mail til aktuell mailadresse hver gang noen melder seg på. Trenger ikke fylle ut noe her.
  6. Semder notification phone number: Samme som forrige punkt. Trenger ikke å fylle ut noe her. 

Slik får du inn numre i listen.

Når du har opprettet et Community så klikker du her:

import

Husk at alle telefonnummer du skal importere må være mobilnummer og du må ha 47 foran samtlige. 

Det enkleste er llime dem rett inn så importeres de.
Du ser når du er ferdig hvor mange som importeres inn.

Når du så har alle du vil i listen så trykker du Send Message og skriver din tekst. 

Gitt eksempelet med at kun 200 skal kunne slippe inn på tribunene kan man enten kombinere det med en innboks (se mer om den nedenfor) eller be dem sende svar til en mail/mobil. 

Eksempel med innboks:

Her må dere først sette opp en innboks som kan ta i mot og ha et kodeord som skal formidles. La oss si at kodeordet er blitt RBKCorona. Da kunne det vært slik.

Hei

Det er nå lov med op til 200 på kamp og vi har trukket blant våre sesongkortkunder. 
Du har blitt trukket ut til å kunne se kampen på tirsdag og ta med deg en venn eller et familiemedlem (angi selv hva dere vil på antall).

For å bekrefte plassen din og få mer informasjon send en sms til 2242 med okodeord RBKCorona etter fulgt av Ja hvis du vil ha plassen og Nei hvis du ikke vil ha plassen denne gangen. 
Det er mange om beinet så vi trenger ditt svar innen xx. yy slik at eventuelt andre kan få plassen hvis du ikke kommer. 

Mvh 
Klubbnavn


Eksempel uten bruk av innboks:

Hei

Det er nå lov med op til 200 på kamp og vi har trukket blant våre sesongkortkunder. 
Du har blitt trukket ut til å kunne se kampen på tirsdag og ta med deg en venn eller et familiemedlem (angi selv hva dere vil på antall).

For å bekrefte plassen din og få mer informasjon send en mail til [email protected] for å bekrefte at du ønsker å benytte plassen(e) din(e).

Det er mange om beinet så vi trenger ditt svar innen xx. yy slik at eventuelt andre kan få plassen hvis du ikke kommer. 

Mvh 
Klubbnavn

(Dobbeltsjekk antall tegn. Det er 160 tegn pr medling og hver medling belastes dere 40 øre)

Innboks 

Ikonet ser du nedenfor.
Denne tjenesten kan du sette opp for å samle inn informasjon via SMS.

F.eks. kan man lage en innboks som heter RBKstrøm dersom man har en avtale med en partner om et spesialtilbud på strøm . Da kan alle som sender RBKstrøm til 2242 få et svar tilbake med et budskap eller en link til registrering.

En annen løsning er å sette opp en konkurranse f.eks. en påskequiz og så samler du inn svarene her.

I Covid 19 tiden så kan en slik innboks også benyttes til mottak for bekreftelse for om man vil bruke sin plass ved utlodning eller ikke. 

Avstemming

Ikonet ser du nedenfor.

Her kan du sende opp enkle avstemminger som du kan tilby dine brukere.

Det er en del klubber som setter opp en Banens Beste avstemming via dette med f.eks. kodeord FFKBB.
Det anbefales at minimum pris ved slike avstemminger er kr 5,-

Quiz

Ikonet ser du nedenfor.

Her kan du sette opp en enkel spørreundersøkelser via SMS.

 

Kostander for klubben

Det tilkommer ingen faste kostnader for å bruke denne tjenesten i måneden.

Variable kostnader kan tilkomme dersom klubben velger å sende ut nulltakserte meldinger.

En nulltaksert melding er en melding fra systemet som dere setter til kr 0. I disse tilfellene blir klubben belastet disse meldingene fra NTF.

OBS: husk at dersom man skriver over 160-tegn på en melding som går ut som nyhetsvarsel så vik den dele seg i en ny melding straks antall tegn blir 161. Deretter i 3 meldinger dersom du skriver en melding over 321 tegn osv.

Meldingsprisen pr slik nulltaksert melding er pr regulert i ligadeltakerkonrtrakten og er for 2020 satt til kr kr 0,40. Ved justeringer av pris fra underleverandør vil NTF gi klubben beskjed om det i god tid.

SMS via Apsis

Ønsker du å sende ut meldinger som er personaliserte så anbefales Apsis som plattform. Det er den samme enkle løsningen man har for å sende ut nyhetsbrev.

For å opprette en SMS så gjør man følgende:

  1. Klikk på ny for å opprette - og velg deretter SMS
  2. Denne fanen viser tidligere SMSer dere har sendt ut
  3. Her ser man antall tilgjengelige SMS-kreditter. Går den i null så får man ikke sendt ut SMS. Denne må fylles på med kreditter før man starter sin kampanje.

Når du har klikket på 1 over og valgt SMS så kommer følgende dialog opp:

 

  1. Her skriver du navnet på utsendelsen
  2. Her skriver du selve SMSen. Som du ser så teller den tegn også slik at du ver hvor mange SMSer som sendes. Husk at dersom du bruker flettekoder så kan det som flettes inn bli mer enn det som du ser her.
  3. Disse flettekodene kan du sette inn i SMSen din for å kunne gjøre den mer personlig
  4. Her kan man ha egne flettefelt (demografiske variabler). F.eks. så kan det være antall billetter og promokode i forbindelse med hvem som skal få plass på en begrenset kamp med 200 tilskuere.
    OBS: Snakk med Thomas så hjelper ham deg med å sette opp og forklare demografiske felt

Når du er ferdig kan du trykke lagre og planlegg slik at du får sendt ut SMSen din - eller bare lagre dersom du vil jobbe videre med den på et senere tidspunkt.

Viktig om import:

Jeg tar i dette avsnittet for meg hvordan man kan snakke med de 200 som får billetter til kampen.
Lag da først et excel-ark som inneholder følgende data:

  • Navn (fullt navn)
  • Fornavn 
  • Etternavn
  • epostadresse
  • mobilnummer
  • landkode mobil
  • antall billetter
  • promokode / url

Importer dette da som en vanlig liste. 
De feltene over skal mappes til rett sted i Apsis.
Det er viktig da å merke seg at mobilnummer skal i feltet for det (og ikke Lime_Cellnumber) samt landkode skal i feltet for dette.

Når alle kolonnene er mappet så velger du valget "Oppdater eksisterende data" i Apsis. 

For å sende trenger du kreditter

For å kunne sende SMSså trenger dere å kjøpe kreditter. 
NTFs klubber har følgende prisnivåer hos Apsis basert på hvor mange kreditter dere vil kjøpe:

  • 10,000 kreditter = 1,200 NOK (gir ca 1,530 SMS)
  • 100,000 kreditter = 10,000 NOK (gir ca 15,380 SMS)

Bestilling skjer til  vår Key Account i Apsis som er Lina Berndtsson på +47 40725703 eller [email protected]. Fint om dere da sender henne ønsket antall og faktureringsdetaljer til klubben slik at hun får lagt inn dette og aktivert.

Lengden på SMSer

En sms inneholder nomalt 160 tegn.

Viktig: Hvis en SMS inneholder spesialtegn* så vil antallet tegn reduseres til 70 for at det må ekstra koding til for spesialtegnene. 

Antall karakterer pr linket SMS.

Dersom man sender flere enn 160 tegn så blir det en linket SMS.  I slike tilfeller så vil en tekstmelding bli beregnet etter 153 karakterer. Dette har med noe som heter UDH (User Data Header) som må inkluderes i toppen av hver SMS for at mottakerens telefon skal kunne lese dette som en lang sammenhengende tekstmelding. 
Bruker man spesialtegn* i linket SMS så vil hver melding telles etter 67 tegn. 

*Characters that are not included in the GSM character set (03.38). Like Arabic, Chinese, Japanese and Cyrillic characters

Annonse fra Eliteserien: