Eliteserien - Lidenskap og Fellesskap

Fra 2017 vil vår øverste fotball-liga for herrer få navnet Eliteserien.


Gjennom en merkevareprosess som startet i 2014 har Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball og hele fotballfamilien jobbet sammen for å utvikle en tydeligere identitet for hele norsk fotball.

Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøy merkevaren gir oss

— Leif Øverland, Norsk Toppfotvall

Eliteserien, som er den største idrettskonkurransen i Norge, skal utvikle en profil der vi har som ambisjon å samle fotball-Norge gjennom verdier bygd på lidenskap og felleskap.

- Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøy merkevaren gir oss, sier Øverland.

Eliteserien har valgt å videreføre løven som et ligasymbol, noe som bygger bro fra crestet som preger brystet på de norske landslagsspillerne. Inspirasjonen til løvesymbolet er hentet fra den norske riksvåpenet. Det er Scandinavian Design Group som har hatt oppdraget med å utvikle ny visuell profil og overordnet merkevarearkitektur.

- Fotball-Norge er nå godt i gang med å skape helhet, bygge innhold og utvikle ritualer på tvers av det de representerer. Å få være med på å bygge verdi for noe som betyr så mye for så mange har vært utrolig morsomt, sier Jannicke Øiaas, daglig leder i Scandinavian Design Group. Og fremdeles er vi bare såvidt kommet ut av startgropen. Vi gleder oss til fortsettelsen.


Sammen med klubbene, supportene og samarbeidspartnere skal vi løfte kvaliteten på kampopplevelsen gjennom de verktøy merkevaren gir oss

— Terje Svendsen, Norges Fotballforbund
- Det er viktig for norsk fotball å ta et sterkt eierskap til egen merkevare. Dette handler om langt mer enn et navn og et grafisk uttrykk, men hvilke verdier vi ønsker å formidle, bli assosiert med og ikke minst etterleve. Det startet med NFF, kretsene og landslagene. Nå er ny ligaidentitet på plass på herresiden, og jeg og resten av forbundsstyret er svært fornøyd med resultatet. Det som skjer på banen vil selvsagt alltid være det viktigste, men en bedre og tydeligere kommunikasjon rundt våre verdier og vår felles identitet vil på sikt gjøre norsk fotball mindre sårbare for resultatsvingninger som alltid vil være en del av idretten, sier fotballpresident Terje Svendsen. 

(Saken fortsetter under illustrasjonene)

Slik ser eliteseriens nye logo ut
Slik ser eliteseriens nye logo ut

Last ned logoen her.

eliteserien-kuber-ved-siden-av-hverandre.png
Illustrasjon: Her ser man Sekundærlogos/logoikoner i 4-farger. Benyttes på alle trykkater der hovedlogo ikke er nødvendig i sin helhet. Det kan være f.eks. små størrelser og plassbegrensinger.

Designet har sitt utgangspunkt i klubbenes og supporternes egne farger under utformingen den nye logoen. Vi har også satt disse fargene i system, og de vil komme til uttrykk på både klubbenes og Eliteseriens felles kommunikasjonsflater.

- Eliteserien oppsummerer enkelt det vår øverste divisjon er og skal være, nemlig serien der de beste møtes. Navnet er nytt, men på mange måter innarbeidet allerede», sier daglig leder i Brann, Vibeke Johannesen.

Vi i Brann opplevd prosessen rundt ny ligamerkevare som grundig og inkluderende, og vi er tilfredse med resultatet som nå blir presentert

— Vibeke Johannessen, Brann
Hun er glad for at klubbene har tatt del i arbeidet som publikum i dag får se resultatet av:
- Vi i Brann opplevd prosessen rundt ny ligamerkevare som grundig og inkluderende, og vi er tilfredse med resultatet som nå blir presentert. Vi gleder oss allerede til Brann vinner Eliteserien - uten at vi helt vet når det blir.

En utvikling og videreforedling av en ligamerkevaren vil også være et godt verktøy inn mot det kommersielle arbeidet i klubbene.

- En langvarig og bred prosess er nå sluttført, med et veldig godt resultat - både for Eliteserien og for våre samarbeidspartnere. Vi gleder oss til å følge utrullingen av Eliteserien, sier Kjell Slinning, mangeårig markedssjef i AaFK

- Jeg har erfaring fra blant annet tysk Bundesliga, som i alle år har vært flinke til å utvikle det produktet, og skape stolthet i å spille der. Det at vår øverste divisjon nå får et tydeligere image, tror jeg er positivt også for oss som har ansvaret for det sportslige. Dersom dette også bidrar til bedre stemning, mer profesjonalitet og kanskje også flere på tribunene – så er dette vinn-vinn for alle avslutter Slinning.

Illustrasjoner

Det er klubbene som skal skinne og deres farger og  identitet vil være avgjørende. Tanken er en 80/20 fordeling i klubbenes favør når Eliteserien kommuniserer.

Nedenfor finner dere et eksempel på den nye logoen tatt ut på to ulike måter. 
Den første viser hvordan logoen kan tas ut på Instagram. Den andre viser hvordan dette kan tas ut på digitale boards og storskjermer. 


 


 

Annonse fra Eliteserien: