Eliteserien har fortsatt sterkt grep om TV-seerne

Mens kurvene går nedover for det øvrige lineære TV-markedet, holder interessen for Eliteserien seg høy. I høst har seertallene på Eurosports og Discoverys fotballkamper vært over 15 prosent bedre enn i samme periode i fjor melder Discovery i en pressemelding

Annonse:

I fjor, da Eurosport debuterte som rettighetshaver, var målet å doble seertallene fra 2016. Det klarte kanalen med god margin: I snitt ble de åpne kampene i Eliteserien i 2017 sett av 101 000 TV-seere. Ambisjonen for 2018-sesongen var å opprettholde denne interessen.

– I 2018 endte vi på 97 000 seere i snitt pr. kamp. Den tradisjonelle seingen går nedover, men fotballen holder seg altså stabil. Disse tallene er vi stolte av, og de sier mye om interessen for sport generelt og Eliteserien spesielt, sier administrerende direktør i Discovery, Tine Austvoll Jensen.

Oppsving i høst 

– Vi har i tillegg opplevd en betydelig økning i antall abonnenter av Eurosport Player i 2018, som også er et tegn på at vårt publikum virkelig er opptatt av norsk fotball, sier Jensen videre.

I de siste månedene av sesongen 2018 – september, oktober og november – har langt flere sett oppgjørene fra Eliteserien og OBOS-ligaen enn i samme periode året før. Snittet i disse tre månedene i 2018 har vært 110 000 for hver kamp i Eliteserien og 31 000 i OBOS-ligaen. Tilsvarende tall i 2017 var henholdsvis 98 000 og 24 000. 

– At det har vært spenning i både toppen og bunnen av begge de to divisjonene har selvsagt bidratt til den strålende høsten vi har opplevd, sier sportsdirektør i Discovery og Eurosport, Eirik Koren.

Best siden 2012

Sju av de ti mest sette kampene siden Eurosport tok over, er blitt spilt i 2018. Den suverene eneren på lista er toppoppgjøret Brann-Rosenborg i runde 27, som ble fulgt av 482 000. Man må tilbake til 2012-sesongen for å finne bedre tall på en enkeltkamp fra Eliteserien.

– Vi håper selvsagt på flere slike oppgjør i 2019-sesongen. Da får vi forhåpentlig også færre utsettelser i innledningen enn det vi måtte håndtere i 2018. Det er heller ingen ulempe for oss at det ikke er herremesterskap neste sommer. Vi håper derfor at vi også i 2019 klarer å trosse bransjetrenden med fallende seertall. Vi er i alle fall meget godt fornøyde med de to første sesongene, sier Eirik Koren.

PS: Sesongen 2018 er ikke helt over. Fortsatt gjenstår tre kamper for å kunne avgjøre hvem som får være lag nummer 16 i Eliteserien 2019, og alle vises på Eurosports plattformer. Aalesund-Sogndal går på Eurosport Norge / Eurosport Player torsdag 29. november klokka 17.45, mens vinneren fra det oppgjøret møter Stabæk borte og hjemme til kvalifiseringsfinale 5. og 9. desember.

De ti mest sette kampene

De ti mest sette kampene med Discovery/Eurosport som rettighetshaver:

  1. Brann–Rosenborg (2018).........482 000 (TVNorge)
  2. Vålerenga–Rosenborg (2018)...320 000 (TVNorge)
  3. Rosenborg–Brann (2018).........311 000 (TVNorge)
  4. Rosenborg–Brann (2017).........295 000 (TVNorge)
  5. Rosenborg–Molde (2018).........268 000 (TVNorge)
  6. Brann–Vålerenga (2018)..........265 000 (TVNorge)
  7. Brann–Rosenborg (2017).........254 000 (TVNorge)
  8. Molde–Rosenborg (2018).........253 000 (Eurosport Norge)
  9. Vålerenga–Rosenborg (2017)...248 000 (TVNorge)
  10. Vålerenga–Brann (2018)..........244 000 (TVNorge)

Kilde: Pressemelding Discovery

Annonse fra Eliteserien: