Om merkevaren

Informasjon om merkevaren Eliteserien

Velkommen til Eliteseriens merkevareplattform.

Vi lever i en verden og opererer i en bransje som er i kontinuerlig forandring. Fotballen er uforutsigbar, men det er det som gjør den så spennende og attraktiv. Vi må være dyktige og villige til å endre oss for å henge med. På banen jobber vi systematisk for å bli enda bedre i 2x45 minutter gjennom hele året. Utenfor banen jobber vi knallhardt for at totalopplevelsen skal bli best i Norge. Uansett om du jobber i organisasjon, klubb, partner eller som frivillig representerer du vår merkevare – Eliteserien. Det du leser er informasjon om merkevareplattformen til Eliteserien. 

Denne siden er et levende dokument der endringer vil forekomme. Merk at all innhold på denne siden ikke skal kopieres, deles eller lastes ned uten samtykke fra Norsk Toppfotball. Alle som laster ned og bruker tekster/filer fra denne siden må følge regler og retningslinjer, og er selv ansvarlig for eventuell feilbruk. 

1. OM ELITESERIEN

Arbeidet med å utvikle en tydeligere identitet for norsk fotball startet med omprofilering av NFF, fotballkretsene og landslagene i 2014/15. I 2017 lanserte Norsk Toppfotball ny ligaidentitet for Norges øverste fotballdivisjon og tok med det eierskap til egen merkevare. Merkevaren skal ivareta Eliteseriens arv og historie, og samtidig være innovativ og fremtidsrettet. Vi er stolte av den nye profilen og det er med glede vi deler den med klubbene, fansen og alle våre samarbeidspartnere. 

Velkommen til arenaen for lidenskap og fellesskap

 

Eliteserien-historie-1

HISTORIE

Eliteserien er den øverste divisjonen i norsk herrefotball. Det offisielle navnet har siden 1990 vært Tippeligaen. Serien har tidligere vært kjent under navnene Norgesserien (1937–1948), Hovedserien (1948–1962) og 1. divisjon (1963–1989). Navnet Toppserien har også blitt brukt, men er overtatt av Toppserien for kvinner. Sesongen 1961–62 ble kjent som «maratonserien» fordi den besto av 16 lag og strakk seg over ett og et halvt år. Det offisielle navnet var imidlertid fortsatt Hovedserien.

Eliteserien besto av 14 lag fra 1995 til 2008. Fra og med 2009 ble serien utvidet til 16 lag. Lagene spiller to kamper mot hver motstander (hjemme og borte) i løpet av sesongen, som strekker seg fra vår til høst. Dermed spiller hvert lag 30 kamper i Eliteserien.

Lagene rangeres etter antall poeng (tre for seier, ett for uavgjort, null for tap) ved sesongslutt. Hvis to eller flere lag ender med samme poengsum, blir målforskjellen (antall scorede mål minus antall sluppet inn) tellende, deretter antall scorede mål, og til slutt lagenes innbyrdes resultater. 

De to lagene med færrest poeng ved sesongslutt, rykker ned til OBOS-ligaen. Fra 2012-sesongen må laget som havner tredje sist spille kvalifiseringskamper mot det beste laget av lagene som ender på 3.- til 6.-plass OBOS-ligaen.

Seriemesteren har rett til å spille kvalifisering til Champions League neste sesong, mens serietoer og -treer, sammen med cupvinneren, får plass i kvalifiseringen til Europa League (inntil 2009 kalt UEFA-cupen).

Kilde: Wikipedia

LIDENSKAP OG FELLESSKAP

Eliteserien handler om lidenskap og fellesskap:

Lidenskap

Lidenskap

Eliteserien er arenaen for de sterke følelsene – de vi mennesker må ha: Patriotisme, stolthet, kjærlighet, sorg og glede, jubel og tårer, tradisjoner, rop, sanger og ritualer.

 

Fellesskap

Fellesskap

Eliteserien skaper de kanskje viktigste og mest verdifulle fellesskapene i landet og lokalsamfunnet: Her er det rom for alle – unge og gamle, menn og kvinner, uavhengig av religion, etnisitet og inntekt – her møtes fotball og næringsliv, idrett og myndigheter.

2. MERKEVAREPLATTFORM

Eliteseriens merkevareplattform forteller historien om hva det er som bringer Eliteserien sammen – og gjør oss unike i vårt marked. 

Samfunnsoppdrag

Samfunnsoppdrag

Vi skal skape arenaen for ekte lidenskap og de mest verdifulle fellesskapene i landet og lokalsamfunnet.

Visjon

Visjon

Levere Norges beste publikumsopplevelse

Hovedmål

Hovedmål

Få flere folk på kamp

Hovedstrategier

Innsikt

Gode tiltak og prosjektere starter med innsikt om vårt marked. Fotballen er ikke som andre bransjer;

Naturlig lojalitet fra våre fans

- Vår kategori er idrett, underholdning og livsstil

Topp og bunn – store svingninger

- Vårt produkt er fotball – selve spillet og opplevelsen rundt

Service og opplevelse

- Stemning og atmosfære skapt fra supportere driver opplevelsen

Mediebilde

- Fotballen har suverent størst deltakelse, publikumsoppslutning
og mediefokus i norsk idrett

 

Tre fokusområder:

Vi skal fortelle historien om Eliteserien som den nasjonale arenaen for lidenskap og fellesskap. Tiltak for å nå vårt hovedmål om flere folk på kamp oftere er strukuret i tre fokusområder. Fokusområdene skal bidra til at vi leverer en maksimal opplevelse før, under og etter kamp, gjennom hele året, både sportslig og kommersielt. 

Fans

Forbedre totalopplevelsen og øke engasjement for klubb, kamp og liga gjennom hele sesongen

Arena

Skape unike arenaopplevelser. Stadion som hjertet i lokalsamfunnet

Klubb/region

Kontinuerlig forbedre sportslig nivå. Bygge klubb og profiler som lokale og nasjonale merkevarer

Verdigrunnlaget

 

Annonse fra Eliteserien: